English!

Born 17 march 1953 in Udine, a small town in the north–east Italy.


Teacher of double bass at Conservatory of Music in Udine, Friuli (Italy)

Very fond of performing contemporary music, he has given many first executions of compositions by italian and foreign composers for solo double bass or small chamber groups.


He has recorded for the RAI (Italy), O.R.F. (Austria), Radio France, SFB Berlin, Radio Koper (Yugoslavia), being a regular member of various italian groups (Echo Ensemble, Ensemble Garbarino, Divertimento Ensemble, Nuove Sincronie, Tactus Ensemble, Harmonia Ensemble, Florestan Eusebius Ensemble) involved in performing music of the 20th century.


He has held workshops concerning the more unusual aspects of performing  contemporary music, teaching young performers to organize fingering, time contrasts, “helping signs”, etc., and to approach some important scores of italian and european composers.


As a member of various symphonic orchestras – I Pomeriggi Musicali di Milano, Orchestra del Festival di Brescia e Bergamo, Orchestra Sammartini, Orchestra Filarmonica di Torino and others – he has often accompanied famous soloists such as Rostropovic, Ughi, Maisky, Krilov, Lonquich, Carmignola, Baldovino, Oppiz.


For some years he performed with Salotto 800, the settimino of the worldwide famous baritone Leo Nucci, giving concerts at La Scala, Montecarlo Theater, Canale 5 television.


Nowadays he’s playing in the string sextet of pianist Ludovico Einaudi, touring through all Europe.


Since 1986 he has taken a great interest in computerized musical automation, which he has used in composing music for the stage, particularly for mime and contemporary dance, usually giving the double bass a prominent part.


He has been commissioned to write compositions by:
CRT Centro Ricerche Teatrali (Milan – Italy),
Gardi Hutter (Switzerland),
Ena Naranjo (Pro Arte Danza – Virginia School of the Arts USA),
Theater Pluriel (Geneve – Switzerland),
Teakos Brixen (Merano – Italy),
Kitz Theater (Zurich – Switzerland),
Al Castello Movies (Switzerland),
Vettori Ultramondo, Teatro All’Aria, Centro Videostoria (Udine – Italy)


and as a contribution to important Festivals such as:
Incontri Internazionali Teatrali di Polverigi,
Carnevale alla Biennale di Venezia,
Performances del Museu de Arte Contemporanea de Campinas (Brasil),
Festival Internazionale Cinema Giovane di Torino,
Festival Cinematografico di Montreux (Switzerland),
Rassegna U–Tape Centro Videoarte di Ferrara,
Rassegna Internazionale Salso TV e Film Festival 87

and for broadcast productions by DRS (Switzerland), RAI Tre Radiotelevisione Italiana and RDF Friuli.


He has translated into italian  some books by G. Delamont printed by Kendor Music, including Modern Harmonic Tecnique (vol. I/II), Modern  Contrapuntal Tecnique, Modern Twelve–Tone tecnique for the  publisher Nuova Milano Musica (distrib. Carish).


He has collaborated with the music magazine “1985 LA  MUSICA mensile di musica contemporanea” and wrote a monthly column called "Dentro le Note" for the  magazine “MUSICA JAZZ” published by Rusconi Editore.

Nato il 17 marzo 1953 a Udine


Titolare della cattedra di Contrabbasso presso il Conservatorio “J. Tomadini” di Udine.


Ha eseguito in prima assoluta o nazionale composizioni di autori contemporanei per contrabbasso solista e in formazioni cameristiche, registrando per RAI Radiotelevisione Italiana, O.R.F. Radio Austriaca, Radio France, SFB Berlino, Radio Capodistria.


Ha collaborato stabilmente con numerosi gruppi da camera impegnati nell’esecuzione del repertorio del ‘900 – Echo Ensemble, Ensemble Garbarino, Divertimento Ensemble, Nuove Sincronie, Tactus Ensemble, Harmonia Ensemble, Florestan Eusebius Ensemble.


Ha tenuto seminari riguardanti inusuali aspetti esecutivi della musica contemporanea, insegnando a giovani esecutori come affrontare diteggiature particolari, contrasti di tempo, metodologie interpretative, ecc., nell’ambito di emblematiche partiture riguardanti il contrabbasso.


Ha fatto parte per diversi anni del settimino del baritono Leo Nucci, impegnato in concerti cameristici a La Scala, Teatro di Montecarlo, Canale 5.


Con Ludovico Einaudi e il sestetto d’archi di Divenire Tour ha recentemente tenuto più di 60 concerti nei maggiori teatri d’Europa.


Come componente di orchestre sinfoniche – I Pomeriggi Musicali di Milano, Orchestra del Festival di Brescia e Bergamo, Orchestra Sammartini, Orchestra Filarmonica di Torino ed altre – ha avuto modo di accompagnare solisti quali Rostropovic, Ughi, Maisky, Krilov, Lonquich, Carmignola, Baldovino, Oppiz.


Dal 1986 si è interessato di composizione computerizzata, realizzando  colonne sonore per teatro e danza, affidando spesso al contrabbasso ruoli di primo piano.


In qualità di compositore di musiche di scena ha scritto per teatri nazionali ed esteri tra cui:

Junges Theater Zurigo, Pan Teatro Lugano, CRT Milano, Theakos Brixen, Theatre Pluriel Geneva, Teatro All'Aria Udine.


Le sue colonne sonore sono state trasmesse / pubblicate da:

RAI Tre
DRS Svizzera
Produzioni cinematografiche Il Castello
Pro Arte Danza
G. Mondadori editore
Produzioni televisive RDF Friuli.


Ha partecipando con le sue opere a festival internazionali quali:

Festival Cinematografico di Montreux, Biennale Venezia, Cinema Giovane Torino, Incontri Teatrali di Polverigi, Concorso U–Tape Centro Videoarte Ferrara, Salso TV e Film festival 1987, Performances del Museu de Arte Contemporanea de Campinas (Brasile).


Ha tradotto per la Nuova Milano Musica (distrib. Carish) della Kendor Music i trattati di G. Delamont: Modern Harmonic Tecnique (vol. I/II), Modern Contrapuntal Tecnique, Modern Twelve–Tone Tecnique.


Ha collaborato con la rivista “1985 LA MUSICA mensile di musica contemporanea” e nella rubrica "Dentro le Note" del periodico “MUSICA JAZZ” Rusconi Editore.

Franco Feruglio

curriculum

aggiornamento in corso